The Emergency Suitcase

Natural and man-made or technological hazards, most of the time, appear without warning. These risks can cause major disasters such as losses human lives, property, environmental pollution. Informing society about response to disasters, must start from the lowest levels of education and to continues for life. This project describes a physical interface game through the computer, which is taught to elementary and high school students, as a preventive measure before each disaster, the use of the emergency suitcase and the material supplies that can be placed inside it. The game was implemented in the Scratch programming language in combination with the Makey-Makey electronic circuit. The emergency suitcase game it was evaluated by high school students through a pilot session and was found to be sufficient entertaining and educational at the same time. The results showed that the game achieved its goal of, aroused the interest, sensitized, informed and activated the students.

The current project has been developed by Panagiotopoulou Konstantina as part of her dissertation under the supervision of Kazanidis Ioannis.

Οι φυσικοί και ανθρωπογενείς ή τεχνολογικοί κίνδυνοι, τις περισσότερες φορές, εμφανίζονται χωρίς προειδοποίηση. Αυτοί οι κίνδυνοι, μπορούν να επιφέρουν μεγάλες καταστροφές, όπως απώλειες ανθρώπινων ζωών, περιουσιών, ρύπανση του περιβάλλοντος. Η ενημέρωση της κοινωνίας για την αντιμετώπιση των καταστροφών, πρέπει να ξεκινάει από τις μικρότερες βαθμίδες εκπαίδευσης και να συνεχίζεται δια βίου. Το project αυτό περιγράφει ένα παιχνίδι φυσικής διεπαφής μέσω του υπολογιστή, το οποίο μαθαίνει σε μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου, ως προληπτική πράξη πριν από κάθε καταστροφή, την χρήση της βαλίτσας έκτακτης ανάγκης και τα υλικά εφόδια που μπορούν να τοποθετηθούν μέσα σε αυτή. Το παιχνίδι υλοποιήθηκε στην γλώσσα προγραμματισμού Scratch σε συνδυασμό με το ηλεκτρονικό κύκλωμα Makey-Makey. Το παιχνίδι με τη βαλίτσα έκτακτης ανάγκης αξιολογήθηκε από μαθητές γυμνασίου μέσω πιλοτικής συνεδρίας και φάνηκε ότι είναι αρκετά διασκεδαστικό και παράλληλα διδακτικό. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το παιχνίδι πέτυχε τον στόχο του, προκάλεσε το ενδιαφέρον, ευαισθητοποίησε, ενημέρωσε και ενεργοποίησε τους μαθητές.

Η παρούσα εργασία έγινε στα πλαίσια της μεταπτυχιακής διατριβής της Παναγιωτοπούλου Κωνσταντίνας υπό την επίβλεψη του Καζανίδη Ιωάννη.

Emergency Suitcase photo2
Emergency Suitcase photo4

References

Panagiotopoulou K., Kazanidis I., Tsinakos A. (2017). Creating a physical interface for children’s disaster management, using Scratch and Makey-Makey: The emergency case Proceedings of the 5th Panhellenic Conference on “Integration and Use of ICT in the Educational Process”, Higher School of Pedagogical and Technological Education, 21-23 April 2017 (in Greek)